Rozwój mowy i rozwój emocjonalno-społeczny w pierwszych trzech latach życia dziecka
Należy pamiętać, że normy są orientacyjne. Rozwój każdego dziecka jest indywidualny i zależy od wielu czynników. Wszystkie wątpliiwości należy skonsultować ze specjalistą!
3 miesiąc życia
• zatrzymuje wzrok na twarzy rodzica
• reaguje i podąża wzrokiem za kolorowymi lub poruszającymi się przedmiotami
• odwraca głowę w kierunku źródła dźwięku
• zaczyna odpowiadać uśmiechem na uśmiech innych osób
• wypowiada samogłoski i głuży, tzn wydaje dźwięki: guu, agu, gyy
6 miesiąc życia
• patrzy w kierunku osoby, która mówi do dziecka
• wydaje dźwięki w odpowiedzi
• uśmiecha się w celu zainicjowania kontaktu i odpowiedzi
• gaworzy, wielokrotnie powtarzając te same sylaby: mamama, bababa, dadada
6-9 miesiąc życia
• podąża wzrokiem za wskazaniem
• pojawia się pierwszy dialog wokaliczny
• reaguje na obce osoby w otoczeniu
• pojawia się lęk separacyjny
• rozumie wypowiedzi o zabarwieniu emocjonalnym
9-12 miesiąc życia
• odwraca się wołane po imieniu
• pojawia się gest wskazywania palcem
• celowo wokalizuje lub gestykuluje w celu przyciągnięcia uwagi
• rozumie proste słowa, najczęściej rzeczowniki
• naśladuje gesty ilustrujące: „pa-pa” , „ kosi-kosi łapci”
• uczestniczy w zabawie w „a-kuku”
• rozumie „Daj”’ „Nie wolno”
pojawiają się słowa słożone z sylab otwartych: mama, tata, dada
18 miesiąc życia
• wykonuje polecenia typu: „Daj mi lalę”, „Zanieś tacie misia”
• wskazuje sześć części ciała
• używa słów: nazwy, prośby połączone z gestami (podaje przedmiot, bierze rękę opiekuna, aby wysunąć w kierunku przedmiotu)
• potrząsa głową „nie” (odmowa)
• używa przedmioty zgodnie z ich funkcją (szczotkuje włosy szczotką, pcha samochód zabawkę, naśladuje rówieśników)
• tworzy wspólne pole uwagi: pokazuje na przedmioty, domagając się komentarza
24 miesiąc życia
• wymawia ok 200 słów
• używa zwrotów składających się z dwóch słów
• pojawiają się początki odmiany wyrazów
• kiwa „tak”, „przesyła całusy”, „ciiii”, „piątka” (symboliczne przedstawianie)
• proste udawane zabawy (zabawkowa miotła, kubek zabawkowy, kubek dla siebie/lalki)
• powtarza sekwencje kilku ruchów dorosłego
• pojawia się odniesienie społeczne – uzależnia swoje zachowanie od wyrazu twarzy innych ludzi
• pociesza innych (empatia)
• posługuje się wyrazami: „nie”, „moje”
36 miesiąc życia
• wykonuje 2-stopniowe polecenia
• buduje zdania z 3–4 wyrazów
• zadaje pytania: „Co to?”. „Kto to?”, :”Gdzie jest?”, „Dlaczego?
• pojawiają się zabawy z udawaniem symbolicznym (kij jako szczotka, klocek jako ciastko wlewa paliwo do samochodu, a następnie myje okna itp)
• nazywa jeden kolor, liczy dwa przedmioty, segreguje kształty
• pojawia się zabawa z odgrywaniem ról, np. w doktora
• inicjuje kontakty z rówieśnikami
• pojawia się narracja sekwencyjna
• mowa zrozumiała w 75%
Bibliografia:
1. Wiek występowania kamieni milowych we wczesnej ocenie rozwoju dziecka, Medycyna Praktyczna pediatria 2014/01
2.Skala rozwoju psychomotoryki dziecka 0-3, O. Brunet, I. Lezine.
3. M. Tarnawska „Rozwijanie komunikacji dzieci z ASD”