Cały czas spotykam się z wypowiedziami, że komunikacja wspomagająca i alternatywna spowoduje zahamowanie rozwoju komunikacji werbalnej dzieci
.

Jednak od wielu lat badania naukowe wskazują, iż AAC nie hamuje rozwoju mowy i udowadniają, że koreluje z jej rozwojem.
Najwyższy czas powiedzieć STOP szkodliwym mitom

Z badań przeprowadzonych przez Leslie Elaine Huffman już w 2011 roku wynika, że wprowadzenie komunikacji wspomagającej lub alternatywnej u dzieci wpływa na zwiększenie ilości wokalizacji, poprawę w zakresie umiejętności naśladowania dźwięków, poprawę rozumienia języka, zwiększenie zakresu słownictwa biernego u dziecka oraz zmniejszenie występowania zachowań trudnych, które bardzo często są efektem frustracji spowodowanej brakiem możliwości zakomunikowania swoich potrzeb...
AAC jest również WSKAZANĄ INTERWENCJĄ W AUTYZMIE

W oficjalnym czasopiśmie naukowym Amerykańskiej Akademii Pediatrii w raporcie klinicznym dot. wspierania rozwoju dzieci z ASD (spektrum autyzmu) możemy przeczytać:
"Wprowadzanie AAC może wspomagać dziecko w podejmowaniu interakcji społecznych oraz rozumieniu celów komunikowania się i NIE OPÓŹNIA rozwoju mowy. W rzeczywistości AAC może stymulować pojawianie się dźwięków mowy poprzez połączenie komunikacji niewerbalnej i werbalnej"
„AAC nie hamuje mowy, ale zawsze zapewnia (symultanicznie wraz z gestami i/lub symbolami graficznymi) dla niej werbalny model, pochodzący albo od partnera komunikacyjnego, albo z głosowej pomocy komunikacyjnej (SGD/VOCA)” (Kaczmarek 2015: 153, za Millar, Light, Schlosser, 2006).
„Znaki manualne i/lub graficzne w połączeniu z mową przyczyniają się do wzrostu, (tam gdzie jest to możliwe) receptywnego i ekspresywnego języka w większym stopniu niż sam trening mowy. System symboli wizualnych był i jest skutecznie wykorzystywany w terapii osób z ASD dla zwiększenia komunikacji i zmniejszenia uzależnienia od werbalnych podpowiedzi” (Kaczmarek 2015: 153).
Źródła :
"Obraz narzędziem komunikacji – znaki i strategie wizualne w usprawnianiu społecznego zrozumienia i komunikacji osób z ASD" Kaczmarek B.B., Wojciechowska A. (red.), Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem, Kraków 2015. Oficyna Wydawnicza Impuls.